Uncategorized
Românii cu credite – mai pregătiți decât în trecut pentru o eventuală criză financiară

7 mai, București. Consumatorii ar trebui să își facă o autoevaluare a vulnerabilității financiare în cazul în care ne-am confrunta cu o criză financiară și imobiliară, recomandă specialiștii în creditare! Chiar dacă piața creditelor din ultimii 10 ani este mult mai stabilă, trebuie să fim atenți la toți pașii necesari pentru accesarea unui împrumut. Care sunt costurile unui credit, modul în care ne afectează istoriculdin Biroul de Credit, precum și necesitatea reformării programului Noua Casă,se află printre temele dezbătute în podcastul realizat de către Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB).
Invitații din episodul dedicat creditării sunt doi dintre cei mai importanți brokeri de credite din România:Anca Bidian, director general Kiwi Finance și Dragoș Nichifor, director general Bayer Credit, într-o discuție moderată deEmilia Olescu, redactor-șef Ziarul BURSA.
| PODCAST CSALB |https://www.youtube.com/watch?v=5MzcTbwFufY
Al 5-lea sezon al Podcasturilor CSALB abordează o tematică inspirată din tipologia cererilor de negociere cu băncile pe care consumatorii le trimit către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar: carduri și plăți, creditele bancare, fraudele, executările silite, instanță vs soluționare alternativă, economisire și investiții. Întâlnirile găzduite de CSALB reunesc în acest an specialiști ai sistemului bancar,brokeri de credite, executori judecătorești, specialiști în antifraudă etc. Dezbaterile sunt moderate de analiști financiari, lectori în educație financiară și jurnaliști reputați din presa economică. Ne propunem ca prin dezbaterile din acest an să oferim consumatorilor instrumentele necesare pentru gestionarea și protejarea finanțelor personale într-un context macroeconomic imprevizibil.

Vă propun să analizăm atât profilul de consumator care cere și obține un împrumut de la bancă, cât și perspectivele în domeniul creditării, în condițiile în care se prefigurează o criză financiară sau imobiliară. Situația de acum este diferită din multe puncte de vedere față de criza din 2009 sau cea generată de pandemie, iar procesul pe care un consumator trebuie să-l parcurgă în relație cu banca s-a modificat și el substanțial. Istoricul din Biroul de Credit și comportamentul financiar pot decide soarta unui împrumut într-o mai mare măsură decât avansul sau clauzele din contract. În aceste condiții, la ce se pot aștepta consumatorii în perioada următoare, în privința creditării?
În acest moment piața imobiliară din România are o ofertă mai mică decât nivelul ridicat de solvabilitate a cererii. Cu alte cuvinte, tot mai mulți oameni se încadrează în condițiile de împrumuturi ale băncilor, de câțiva ani mai mult de 90% din creditele acordate sunt în lei, iar costurile au scăzut, însă nu sunt suficiente imobile la vânzare. Pe de altă parte, creditele acordate prin programul Noua casă (fostul program Prima casă) nu mai au sens, din moment ce acest program are un singur tip de dobândă, adică dobânda variabilă. Acum, dobânzile variabile sunt la un nivel ridicat, iar majoritatea creditelor din piață au și componenta de dobândă fixă. Statul ar putea să refacă acest program și să îl adreseze doar consumatorilor care au nevoie, adică sunt vulnerabili din punct de vedere social. Singurul “avantaj”al acestui program a rămas avansul de 5% față de un minim de 15% la creditele standard. Am pus ghilimele pentru că, în realitate, avansul nu trebuie perceput ca o cheltuială a cumpărătorului. De foarte multe ori clienții vor să vină cu un avans cât mai mic posibil. Le spun mereu că avansul este, metaforic vorbind, partea mea de proprietate din casă. Dacă vin cu un avans mai mare pot să zic că “bucătăria este a mea, fără ipotecă”. Un avans mai mare mă duce la o sumă mai mică împrumutată de la bancă, la o rată mai mică, poate la un termen mai scurt de achitare a creditului.
Băncile acordă credite în funcție de calcule foarte riguroase. Dar banca nu se uită la altceva decât m-aș uita și eu dacă cineva mi-ar cere bani cu împrumut. Adică, se uită la ce vrea consumatorul să utilizeze acești bani și ia în calcul dacă s-a mai împrumutat și dacă și-a returnat împrumutul. De exemplu, întârzierile mai mari de 30 de zile apar în Biroul de Credit. Apoi, dacă trăiește din banii părinților sau dacă duce o viață pe credit sunt semnale de alarmă, pentru că o situație neprevăzută poate avea efecte negative pentru toată lumea. Și sursele de venit sunt importante. În afară de salarii, în situația în care consumatorul încasează dividende, banca va analiza și situația financiară a firmei. Sunt 27 de tipuri de venituri eligibile acum la bănci. Cele mai uzuale sunt salariile, pensiile, veniturile din dividende și din chirii.
Dacă ești căsătorit ai un scor mai bun pentru că ai două venituri în familie, iar dacă ai un copil banca apreciază că ești responsabil și scorul crește. Dincolo de aceste criterii, scoringul pe care îl fac băncile este o analiză internă, matematică. Nu înseamnă că primești două puncte dacă ești căsătorit sau mai primești încă trei dacă ai un copil. Se poate întâmpla ca doi colegi de serviciu să fie la fel de eligibili la o bancă, dar unul să fie încadrat pe o dobândă mai mică dacă are un profilul de risc mai bun.

Oamenii trebuie să știe că un credit are două tipuri de costuri: costurile inițiale pe care le suporți până să contractezi împrumutul, precum notarul, evaluarea imobilului, asigurarea, care pot ajunge la aproximativ 2.000 de euro. Apoi sunt costurile creditului care țin de dobânzi, comisionul de administrare permis de legislație sau costuri cu asigurările. Apreciez că peste 90% din creditarea ipotecară din România în acest moment se face pe produse cu dobândă fixă în primii ani, datorită faptului că acest cost este unul rezonabil pentru clienții băncilor. Din punctul meu de vedere, contractele de credit în acest moment sunt în favoarea consumatorilor. A trecut perioada când era nevoie să îți angajezi un avocat ca să îți citească contractul de credit. Din 2016 avem o etapă de normalizare a pieței, iar dorința de consum a românilor a atras creșteri de peste 10% în fiecare an, pentru toate tipurile de credite. Singurul moment de stagnare a fost în 2022, când indicatorii ce compun dobânzile variabile au ajuns la valori mari. Relația consumatori-bănci este în echilibru, iar această bază solidă ne face să nu mai fim vulnerabili în cazul unei crize. O mare parte din datoria efectivă a românilor este în monedă națională, ceea ce înseamnă că nu mai suntem expuși riscului valutar, ba dimpotrivă, dacă se devalorizează leul, datoriile românilor vor deveni mai mici în corespondent valută. În plus, cei aflați în situații dificile au ajutorul CSALB. Am îndrumat familii către soluționarea alternativă, pentru că atunci când întâmpini probleme varianta ideală este să apelezi la cineva care să vadă lucrurile clar, să nu fie parte din problemă și să vină cu soluții.
Un semn bun a venit și pentru clienții IFN-urilor de când legiuitorul a limitat dobânzile. Automat s-a creat o concurență mai justă în această piață și nu mai sunt discrepanțele pe care le vedeam înainte între costurile practicate. Acum IFN-urile sunt nevoite să își câștige cota de piață și cu alte instrumente decât prin dobândă.
Plecând de la discuția evaluării pe care o fac băncile, aș simplifica lucrurile spunând că, în general, băncile acceptă fără probleme clienții de nota 7-10. În cazul lor singura discuție este dacă primesc dobânda cea mai bună din piață. Mai este categoria de clienți cu nota sub 5 care, în realitate, nu vor primi finanțare de la nicio bancă, din cauza istoricului lor negativ. Categoria cea mai dinamică este cea a clienților cu nota 5-6, pentru care băncile se gândesc dacă îi vor sau nu drept clienți, în funcție de politica lor comercială și de scoring. Aceștia pot fi refuzați de o bancă și acceptați de alta.
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: „O analiză comparativă a cererilor înregistrate la CSALB arată o serie de evoluții interesante. În primele 4 luni din 2025, din cele 1.065 trimise de consumatori, 830 sunt adresate băncilor și 235 IFN-urilor, în comparație cu 1.250 cereri primite în perioada similară a anului trecut, dintre care 860 erau adresate băncilor și 390 IFN-urilor. Dacă la finalul lunii aprilie 2024, din totalul solicitărilor primite, 452 de cereri (36%) aveau ca obiect radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, la finalul lunii aprilie din acest an doar 190 de cereri (18%) au ca obiect ștergerea înregistrării din Biroul de Credit.
În primele patru luni din 2024, 273 de cereri solicitau băncilor radierea din BC și 179 IFN-urilor, în timp ce anul acesta90 de cereri cu acest obiect sunt adresate băncilor, iar 100 IFN-urilor. Altfel spus, numărul acestor cereri care nu pot fi negociate în cadrul CSALB s-a diminuat la mai puțin de jumătate, raportat la situația anului trecut. Numărul cererilor negociabile adresate băncilor în primele patru luni din acest an este de 740, comparativ cu 587 de cereri înregistrate în perioada corespondentă a anului trecut, ceea ce denotă o creștere de 26% în acest ana cererilor negociabile.
În concluzie, după ani de zile în care am atras în mod constant atenția asupra faptului că cererile de radiere din Biroul de Credit nu pot fi negociate în cadrul CSALB, ci trebuie adresate direct creditorilor care au făcut respectivele înregistrări, se pare că recomandările își produc efectele. Din această perspectivă, portofoliul de cereri înaintate de consumatori către CSALB are de câștigat, fiind eliminată o parte din ”balastul” non-negociabil.
O altă concluzie se referă la ponderea în scădere a cererilor adresate IFN-urilor, doar 22% din total, față de 31% din total în perioada similară a anului trecut. Diminuare justificată, probabil, și de refuzul constant manifestat de aceste IFN-uri de a intra în negocieri asistate de conciliatorii CSALB, refuz motivat de natura și de specificul creditelor acordate de aceste instituții de credit nebancare, creditele fiind în general de valori mici, de câteva mii de lei și fiind acordate în majoritatea cazurilor pentru perioade foarte scurte de timp. IFN-urile își mențin, însă, apetitul pentru soluționările amiabile directe cu consumatorii. Anul acesta sunt 121 de soluționări directe ale cererilor primite de CSALB (66 soluționate de IFN-uri și 55 de bănci), fără intervenția unui conciliator.
Aceste date, împreună cu creșterea în acest an (vs 2024) a volumului creditelor ipotecare, dar mai ales cel al creditelor de consum, formează imaginea unei responsabilități mai mari manifestate de consumatori. Disciplina de rambursare a sumelor împrumutate se reflectă în nivelul redus, în acest moment, al creditelor neperformante. Acest lucru demonstrează că tot mai mulți oameni aleg produse bancare adecvate necesităților reale pe care le au, iar eforturile de plată pot fi asumate și respectate de către debitorii persoane fizice”.
***
Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul http://www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 16 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
Uncategorized
Fast and Fixed – mit sau realitate? Cum funcționează și ce rezultate oferă cu adevărat

Într-o lume în care medicina dentară evoluează rapid, apar din ce în ce mai multe tratamente care promit reabilitarea completă a danturii într-un timp scurt și cu rezultate spectaculoase. Unul dintre aceste tratamente este Fast and Fixed, un sistem care a stârnit interesul și curiozitatea pacienților din întreaga lume. În România, procedura este realizată cu succes în cadrul clinicii Dental Premier, una dintre cele mai moderne unități stomatologice din țară. Dar este Fast and Fixed o realitate accesibilă sau doar un mit al implantologiei moderne?
Ce înseamnă, de fapt, Fast and Fixed?
Fast and Fixed este un protocol modern de reabilitare orală, conceput pentru pacienții care suferă de edentație totală (pierderea completă a dinților de pe una sau ambele arcade) sau au o dantură grav compromisă. Spre deosebire de implanturile clasice, care necesită intervenții multiple și luni de așteptare, Fast and Fixed presupune inserarea a 4 până la 6 implanturi dentare într-o singură zi, urmată imediat de fixarea unei lucrări provizorii. Este o tehnologie care promite o transformare rapidă, fără proteze mobile incomode și fără proceduri invazive de adiție osoasă, în majoritatea cazurilor.
Cum funcționează concret sistemul?
Secretul eficienței acestui sistem constă în poziționarea strategică a implanturilor. Două dintre ele sunt inserate în zona frontală, vertical, iar celelalte la unghiuri controlate, în zone cu os suficient. Această tehnică permite evitarea grefelor osoase, chiar și în cazul pacienților cu resorbție osoasă accentuată.
Imediat după inserarea implanturilor, se fixează o lucrare provizorie, care este fixă, stabilă și estetică. Această lucrare permite pacientului să mănânce, să vorbească și să zâmbească normal începând chiar cu ziua intervenției.
După câteva luni, când procesul de osteointegrare s-a finalizat, lucrarea provizorie este înlocuită cu una definitivă, realizată din materiale durabile și biocompatibile.
Mit sau realitate? Ce trebuie să știm ca pacienți
Deși pare incredibil să pleci acasă cu dinți ficși în doar 24 de ore, Fast and Fixed este o procedură reală, sigură și documentată clinic. Este folosită cu succes la nivel internațional, iar în România se bucură de o rată mare de reușită în centrele specializate precum Dental Premier.
Este important însă ca pacientul să aibă așteptări corecte. Lucrarea aplicată în ziua intervenției este una provizorie, menită să asigure funcționalitate și estetică imediată. Lucrarea definitivă vine după câteva luni, moment în care se finalizează cu adevărat reabilitarea dentară completă.
Ce avantaje oferă Fast and Fixed?
Primul mare avantaj este viteza. Pacientul poate avea o dantură fixă într-o singură zi, ceea ce elimină stresul și disconfortul specific tratamentelor îndelungate.
Un alt beneficiu este lipsa necesității grefelor osoase. Datorită tehnicii inovatoare de inserare a implanturilor, sistemul Fast and Fixed este ideal pentru persoanele cu os insuficient, care altfel nu ar fi eligibile pentru implanturi convenționale.
Estetica este, de asemenea, un plus major. Chiar și lucrarea provizorie este realizată să arate natural, să respecte forma feței și să ofere pacientului un zâmbet armonios.
La toate acestea se adaugă confortul psihologic: fără proteze care alunecă, fără teama de a zâmbi sau de a vorbi în public, fără restricții alimentare majore.
De ce să alegi Dental Premier pentru acest tratament?
Succesul tratamentului Fast and Fixed depinde în mod esențial de echipa medicală care îl realizează. La Dental Premier, pacienții beneficiază de expertiza unor medici cu experiență vastă în implantologie, de tehnologie digitală de ultimă generație și de un protocol bine pus la punct pentru fiecare etapă a procedurii.
De la consultația inițială și până la aplicarea lucrării finale, fiecare pas este monitorizat atent, iar pacientul primește informații clare, consiliere și suport permanent. În plus, clinica dispune de un laborator propriu, ceea ce grăbește execuția lucrărilor și permite personalizarea acestora în timp record. Pacienții care au ales Dental Premier pentru tratamentul Fast and Fixed se bucură nu doar de rezultate excelente, ci și de o experiență medicală premium.
Realitatea unui zâmbet nou în doar 24 de ore
Fast and Fixed nu este un mit, ci o realitate susținută de tehnologie, expertiză și rezultate dovedite. Este tratamentul ideal pentru cei care caută o soluție rapidă, estetică și durabilă pentru edentația totală sau severă. Dacă vrei să descoperi dacă această procedură este potrivită pentru tine, Dental Premier îți oferă cadrul perfect pentru o consultație detaliată și un plan personalizat.
Uncategorized
Expoziții de artă – o nouă dimensiune a artei contemporane în București

În peisajul cultural efervescent al capitalei, WIN Gallery s-a impus rapid ca un reper esențial pentru iubitorii de artă contemporană. Situată într-o clădire istorică de pe strada Ermil Pangratti nr. 2A, această galerie redefinește conceptul de expoziții de artă în București, oferind un spațiu unde dialogul între artist și privitor capătă noi valențe.
Un spațiu unde arta prinde viață
WIN Gallery nu este doar un loc de expunere, ci un veritabil hub cultural. Clădirea în care se află, cu o arhitectură impresionantă din anii 1940, oferă un cadru intim și elegant pentru operele expuse. Fiecare încăpere a fost restaurată cu grijă, păstrând farmecul original și adăugând un plus de rafinament. Astfel, vizitatorii sunt invitați să descopere arta într-un ambient care stimulează contemplarea și dialogul interior.
Galeria colaborează cu artiști contemporani de renume, precum și cu instituții culturale din țară și străinătate, pentru a oferi expoziții variate și provocatoare. De la pictură și sculptură, până la instalații și performance-uri, WIN Gallery acoperă o gamă largă de expresii artistice, reflectând diversitatea și dinamismul artei contemporane.
Expoziții care provoacă și inspiră
De la deschiderea sa, WIN Gallery a găzduit numeroase expoziții remarcabile, fiecare cu o tematică distinctă și o selecție atentă de lucrări. Printre acestea se numără „Peisaje ale minții”, o explorare a fuziunii dintre realitatea obiectivă și percepție, și „Cultul Detaliului”, o retrospectivă a artistului Horia M. Roșca, care evidențiază importanța detaliului în înțelegerea lumii înconjurătoare. Aceste expoziții, alături de altele precum „Lumi Conexe” și „Pasiunile Sufletului”, au consolidat reputația galeriei ca un spațiu de referință pentru expoziții de artă în București.
Fiecare expoziție este însoțită de evenimente conexe, precum vernisaje, ateliere și conferințe, menite să aprofundeze temele abordate și să stimuleze dialogul între artiști și public. Astfel, WIN Gallery devine nu doar un loc de vizionare, ci și un spațiu de învățare și schimb de idei.
O platformă pentru educație și inovație
Misiunea WIN Gallery depășește simpla expunere a operelor de artă. Galeria își propune să susțină educația prin promovarea valorilor estetice și culturale, oferind publicului oportunități de a se conecta cu arta la un nivel profund. Prin colaborări cu școli, universități și alte instituții educaționale, WIN Gallery organizează programe și activități menite să stimuleze creativitatea și gândirea critică.
forbes.ro
De asemenea, galeria se implică activ în promovarea artiștilor români pe plan internațional, facilitând participarea acestora la expoziții de artă București și evenimente de prestigiu. Prin aceste inițiative, WIN Gallery contribuie la consolidarea poziției artei românești în contextul global și la crearea unei rețele de schimb cultural.
Pentru a descoperi mai multe despre expozițiile și activitățile galeriei, vizitați site-ul oficial. Aici veți găsi informații actualizate despre programul expozițional, artiștii colaboratori și evenimentele viitoare.
WIN Gallery reprezintă o contribuție semnificativă la scena artistică din București, oferind un spațiu unde arta este celebrată, explorată și împărtășită. Prin angajamentul său față de excelență și inovație, galeria continuă să inspire și să educe, consolidându-și poziția ca un punct de referință pentru expozițiile de artă din capitală.
Uncategorized
INRO Business Summit 2025: România intră într-o nouă ligă economică alături de India, la un summit cu miză strategică globală
România face un pas decisiv spre consolidarea poziției sale economice internaționale, alături de unul dintre cei mai dinamici parteneri ai momentului: India. INRO Business Summit 2025, desfășurat în inima capitalei indiene, a depășit așteptările și a demonstrat că parteneriatul româno-indian nu mai este doar o oportunitate pe hârtie, ci o direcție strategică în plină construcție.
Organizat de The Union of Bilateral Chambers of Commerce from Romania in India, evenimentul s-a remarcat printr-un mix rar întâlnit în astfel de contexte: prezență instituțională de prim rang, participare solidă a mediului privat și un cadru clar orientat spre acțiune, nu formalități diplomatice.
Delegație de top din ambele țări
Summitul a fost deschis de doamna Shiva Munjal (președinte UBCCR), domnul Albu Alin Marius (vicepreședinte UBCCR), alături de Excelența Sa, doamna Sena Latif, Ambasadorul României în India – un sprijin constant al dialogului bilateral și al susținerii companiilor românești în regiune. Din partea Indiei, a participat Putta Mahesh Kumar, membru al Parlamentului, alături de Adarsh Shastri, influent lider în zona de tech și politici publice.
Un semnal clar privind seriozitatea și direcția summitului a fost dat de prezența domnului Costin Mandrea, CEO Coca-Cola INDIA, care a punctat, prin intervenția sa, interesul real al marilor companii pentru parteneriate comerciale sustenabile pe axa Europa–Asia.
Obiective clare, rezultate concrete
Timp de două zile, în cadrul Pullman Aerocity Hotel, summitul a oferit sesiuni de tip business matchmaking, mese rotunde tematice și întâlniri între companii și decidenți din guvernele celor două țări.
Fiecare componentă a evenimentului a avut un scop precis: să genereze proiecte bilaterale, investiții directe, acces la noi piețe și o rețea funcțională de cooperare economică.
Companii relevante, interes real
Printre companiile care au participat activ se numără:
Casa Timiș, Coca-Cola, Sergiana – Poiana Mărului, Cotnari, Agora Petfood, Paviresin, Mirdatod, SLMG Beverages, Cris-Tim Dairy, Boromir, VMDW, Speed Overseas Manpower Pvt. Ltd, Neophron, Ecoferm.
Prezența acestor branduri – din domenii precum FMCG, agrobusiness, food & beverage, export, resurse umane și producție – validează ideea că summitul nu a fost o simplă acțiune de imagine, ci o platformă activă de business cu potențial de scalare reală.
România–India: o punte comercială care prinde contur
India caută parteneri stabili în interiorul Uniunii Europene. România oferă exact ceea ce este necesar: acces la piața unică, o poziție strategică în Europa Centrală și expertiză industrială.
În oglindă, România are nevoie de piețe externe mari și dinamice, de costuri competitive și de parteneri tehnologici. India le oferă pe toate, iar acest summit a început să materializeze aceste avantaje în pași concreți.
INRO Business Summit 2025 nu este finalul, ci începutul unei direcții clare:
➡️ Parteneriate industriale
➡️ Investiții bidirecționale
➡️ Exporturi extinse și colaborări tehnologice
-
UncategorizedO săptămână ago
INRO Business Summit 2025: România intră într-o nouă ligă economică alături de India, la un summit cu miză strategică globală
-
UncategorizedO săptămână ago
Cum s-a transformat o practică veche într-un fenomen modern
-
UncategorizedO săptămână ago
Axis Communications lanseaza doua camere multidirectionale cu vedere 360° si integrare PTZ
-
Știri din județ6 zile ago
Cum se face dovada respectării normelor DDD în domeniul HoReCa
-
UncategorizedO săptămână ago
Expoziții de artă – o nouă dimensiune a artei contemporane în București
-
Uncategorized2 zile ago
Fast and Fixed – mit sau realitate? Cum funcționează și ce rezultate oferă cu adevărat